Día Mundial da Diabetes

O pasado 14 de novembro foi o Día Mundial da Diabetes co lema Mulleres e Diabetes: O noso dereito a un futuro san. Esta celebración, impulsada pola Federación Internacional de Diabetes e a Organización Mundial da Saúde por primeira vez en 1991, busca aumentar a concienciación global sobre esta afección.
Desde Gadis sumámonos a esta iniciativa e queremos, con este artigo,  contribuír a dar a coñecer esta enfermidade, que aumenta a súa incidencia día a día en todo o mundo. De feito, a OMS indica que o número de persoas con diabetes aumentou de 108 millóns en 1980 a 422 millóns en 2014.

Que é a diabetes?

A diabetes é unha enfermidade que se presenta cando o nivel de glucosa no sangue, tamén coñecido como azucre no sangue, é demasiado alto. A glucosa é a principal fonte de enerxía do corpo humano e provén dos alimentos.
Para que as persoas podamos incorporar esta glucosa ás nosas células necesitamos da mediación dunha hormona producida no páncreas: a insulina. En ocasións, os nosos organismos non producen suficiente (ou nada) de insulina; ou non a usan adecuadamente, e a glucosa quédase no sangue e non chega ás células. Co paso do tempo, un exceso de glucosa no sangue pode causar problemas de saúde como:

  • Enfermidades do corazón.
  • Accidentes cerebrovasculares.
  • Enfermidades hepáticas.
  • Problemas de visión.
  • Enfermidades dentais.
  • Lesións nos nervios.
  • Problemas nas extremidades superiores e inferiores.

As persoas con diabetes poden tomar medidas para controlar a súa enfermidade e manterse sas.

Tipos de diabetes

Principalmente fálase de tres tipos de diabetes:

  • Diabetes de tipo 1. Neste caso os enfermos non producen insulina, principalmente porque o sistema inmunitario ataca e destrúe as células do páncreas que a producen. Adóitase diagnosticar antes dos 30 anos e ten un predominio nos homes. Estas persoas teñen que inxectarse insulina todos os días para sobrevivir.
  • Diabetes de tipo 2. É o tipo máis común. Caracterízase porque o organismo non produce ou non usa a insulina correctamente. Xeralmente se diagnostica en persoas maiores de 30 anos, con predominio en mulleres e está directamente relacionada coa obesidade.
  • Diabetes xestacional. Aparece nalgunhas mulleres durante o seu embarazo. Na maior parte dos casos, unha vez que nace o bebé a diabetes desaparece. Con todo, é moi importante incidir no feito de que unha muller que sufriu de diabetes xestacional é máis propensa a sufrir diabetes de tipo 2 ao longo da súa vida. É máis, está demostrado que en ocasións cando se diagnostica diabetes xestacional en realidade é diabetes de tipo 2.

Mulleres e diabetes

A Federación Internacional de Diabetes (FID), con motivo do día internacional, deu a coñecer unha serie de datos que axuden a comprender mellor o impacto desta enfermidade nas mulleres. Así, sinala que, na actualidade, hai máis de 199 millóns de mulleres vivindo con diabetes, e calcúlase que este total aumentará ata os 313 millóns para 2040. A maioría destes casos son diabetes de tipo 2.
No noso país, segundo o Perfil de España sobre diabetes 2016, publicado pola OMS, anualmente falecen 5960 mulleres por diabetes, un 34% máis que de homes. Ademais, segundo o Estudo Di@bet.es, o primeiro estudo epidemiolóxico de ámbito nacional de prevalencia de diabetes, obesidade e outros problemas metabólicos e factores de risco asociados, o 13,8% da poboación española sofre diabetes de tipo 2.
A prevención é unha ferramenta fundamental para afrontar o reto de diminuír o impacto da enfermidade. Estímase que o 70% da diabetes de tipo 2 poderíase reducir adquirindo un estilo de vida saudable. A FID recomenda:

  • Promover iniciativas dirixidas a mellorar a alimentación e a aumentar a actividade física.
  • Involucrar ás propias mulleres e nenas no deseño destas iniciativas, mellorando así a súa saúde e a das xeracións futuras.
  • Capacitar a estas mulleres e pícaras para reforzar a súa capacidade de prevención da diabetes de tipo 2 na súa familia.

Que podemos facer para previr a diabetes?

Nas nosas mans está adquirir hábitos de vida saudable que nos axuden a previr a diabetes. Así o asegura a OMS, que nos dá unha serie de recomendacións:

  • Alcanzar e manter un peso corporal saudable. Estímase que o 80% das persoas con diabetes padece sobrepeso, por iso é fundamental evitar o exceso de graxa abdominal.
  • Manterse activo fisicamente. Basta con 30 minutos de actividade física moderada todos os días da semana. Naqueles casos nos que necesitemos reducir peso, as pautas de actividade física deben ser máis intensas.
  • Levar unha dieta saudable, que evite alimentos con azucre e con graxas saturadas. Son alimentos de baixo interese nutricional. Evita consumilos a diario, resérvaos para días especiais. Aposta por incorporar todos os días verduras de folla verde, froita fresca, pan, arroz e pasta integrais, iogures sen endulzar, noces, etc.
  • Evitar o consumo de tabaco, posto que aumenta o risco de sufrir diabetes e enfermidades cardiovasculares.
  • Realizar revisións médicas periódicas. Existe unha fase de prediabetes onde pode observarse que a persoa ten moitas probabilidades de padecer a enfermidade.

 

A importancia da etiqueta nutricional

Resulta imprescindible aprender como incorporar estas recomendacións ao noso estilo de vida. Desde Gadis queremos facilitar a compra informada aos nosos clientes, somos conscientes da importancia de saber interpretar a etiqueta nutricional. En ocasións, moitos alimentos light que temos nos nosos lineais, aínda que teñen menos azucre que os convencionais, seguen sendo non aptos para diabéticos. Por iso recomendamos:

  • Revisar os valores da inxesta de referencia do azucre, expresados de forma habitual en g/100 g de alimento. Cando un alimento ten menos de 0,5 gramos de azucre por cada 100 gramos, o alimento é considerado 0% azucre; mentres que, si posúe máis de 15%, estaremos ante un alimento alto en azucre.
  • Consultar a lista de ingredientes. En moitas ocasións o azucre escóndese tras varias denominacións como glucosa, fructosa, sacarosa, dextrosa, xarabe ou sirope de millo de alta fructosa, melaza, agave, maltodextrina, mel, almíbar, xarabe ou sirope de arce, entre outros.

Cóidache!, nós axudámosche. Porque todos temos dereito a un futuro san.

Para profundar máis no coñecemento da diabetes podes consultar:

Deja un comentario