¿Qué son los alimentos ecológicos?

Fecha: diciembre 5, 2017

[:es]Los productos de agricultura ecológica son aquellos que se producen de la manera más natural posible. Sin químicos de síntesis.
Los alimentos ecológicos siguen un sistema de cultivo que respeta el medio ambiente y que conserva la fertilidad de la tierra mediante la optimización de los recursos naturales. Están certificados y sometidos a estrictos controles, que aseguran toda la cadena del origen al fin.

Alimentos como los de antes

Cuando hablamos de agricultura ecológica lo hacemos desde la innovación, pero con la vista puesta en el pasado. Es decir, muchas personas podrían pensar que esto es una novedad. Sin embargo, seguramente fuera la forma en la que nuestros y nuestras abuelas produjesen alimentos. La producción ecológica parte de las formas de producción tradicionales, pero incorporando los conocimientos y controles científicos más recientes.
¿Nostalgia del sabor de una lechuga de aldea? ¿Una zanahoria recién sacada de la tierra? ¿Un cocido “de los de antes”? Los alimentos ecológicos pueden ser la respuesta. Veamos por qué.

¿Saben mejor los alimentos ecológicos?

Los alimentos ecológicos los podemos encontrar tanto frescos como procesados. En el caso de los procesados, no podemos asegurar que el sabor es mejor, ya que se basa en percepciones subjetivas de cada persona.
En cuanto a los frescos, sí podríamos afirmar que es más fácil que nos encontremos con un sabor más “de verdad”. Esta forma de producción respeta los ciclos tradicionales de la tierra tanto a nivel local como de temporada. Esto se traduce en alimentos que crecen acordes a su naturaleza con todo el sabor propio.

¿Son más sanos los alimentos ecológicos?

Podemos afirmar que los alimentos ecológicos son más sanos que los de producción masiva. Sobre todo, si entendemos la salud como concepto más amplio e incluimos la salud del planeta.
Algunos impactos en el medioambiente son:

  • Reducen la contaminación del aire, los suelos y el agua.
  • Optimizan la salud y la productividad de plantas, animales y personas.
  • Para evitar recurrir de forma intensiva a los fertilizantes y pesticidas, los cultivos ecológicos cuentan con medidas diversas. Por un lado, está la rotación de cultivos para evitar la incidencia de enfermedades. Por otro lado, el uso de variedades vegetales más resistentes, adaptadas al medio local y con mayor variabilidad genética.
  • Promueven la biodiversidad y evitan la disminución de especies silvestres y auxiliares como las abejas, claves para la polinización.

Organizaciones internacionales como la FAO o la Unión Europea defienden el impacto en la salud humana de los productos ecológicos. Aunque los estudios realizados presentan porcentajes variables, y, a falta de estudios a largo plazo, existen algunas conclusiones comunes.  En general, muestran un menor contenido de nitratos y menor presencia de residuos pesticidas. En la mayoría se han encontrado niveles más altos de vitamina C y compuestos fenólicos.
Si comparamos los productos ecológicos con otros, notaremos una diferencia considerable en el precio. He aquí algunas las razones:

  • Desarrollo del mercado. En España, líder europeo en producción de alimentos ecológicos, su consumo está poco extendido. En otros países con un mayor consumo de productos ecológicos como Alemania o Dinamarca, la diferencia de precio se encuentra tan solo en torno a un 10 %.
  • Costes ocultos. Los sistemas de cultivo ecológico permiten evitar costes ambientales como la contaminación de acuíferos o la erosión de suelos, que están asociados a los cultivos convencionales. Estos costes no figuran en el precio final de los productos de producción masiva.
  • Costes de personal. La necesidad de más personal para el desarrollo de la agroecología, también influyen en el coste final del producto.
  • Menor volumen productivo. Las producciones ecológicas, al respetar al máximo el ciclo natural y no estar modificadas para aumentar rendimientos, dan lugar a cosechas más reducidas.

No obstante, si consideramos darle más valor a la alimentación dentro de nuestras compras, por su relevancia para nuestra salud y la del planeta, los productos ecológicos son una buena opción. No tenemos por qué cambiarnos al 100% de un día para otro. Podemos ir incorporando paulatinamente estos alimentos.
 
Para más información:

 [:gl]Os produtos da agricultura ecolóxica son aqueles que se da maneira máis natural posible. Sen químicos de síntese.
Os alimentos ecolóxicos seguen un sistema de cultivo que respecta o ambiente e que conserva a fertilidade da terra mediante a optimización dos recursos naturais. Están certificados e sometidos a estritos controis que aseguran toda a cadea da orixe ao fin.

Alimentos como os de antes

Cando falamos de agricultura ecolóxica facémolo dende a innovación, pero coa vista posta no pasado. É dicir, moitas persoas poderían pensar que isto é unha novidade. Sen embargo, seguramente fora a forma na que os nosos e nosas avoas producisen alimentos. Algo así como entroncado coas formas de produción tradicionais, pero incorporando os coñecementos e controis científicos máis recentes.
Nostalxia do sabor dunha leituga de aldea? Unha cenoria sacada da terra? Un cocido “dos de antes”? Os alimentos ecolóxicos poden ser a resposta. Vexamos por que.

Saben mellor os alimentos ecolóxicos?

Os alimentos ecolóxicos podémolos atopar tanto frescos como procesados. No caso dos procesados, non podemos asegurar que o sabor é mellor, xa que se basea en percepcións subxectivas de cada persoa.
En canto aos frescos, si poderiamos dicir que é máis fácil encontrarnos cun sabor máis “de verdade”. Esta forma de produción respecta os ciclos tradicionais da terra tanto a nivel local como de tempada. Isto tradúcese en alimentos que crecen acordes a súa natureza con todo o seu sabor propio.

Son máis sans os alimentos ecolóxicos?

Podemos afirmar que os alimentos ecolóxicos son máis sans que os de produción masiva. Sobre todo, se entendemos a saúde como un concepto máis amplo e incluímos a saúde do planeta.
Algúns impactos no ambiente son:

  • Reducen a contaminación do aire, os solos e a auga.
  • Optimizan a saúde e a produtividade de plantas, animais e persoas.
  • Para evitar recorrer de forma intensiva aos fertilizantes e pesticidas, os cultivos ecolóxicos contan con medidas diversas. Por unha banda, está a rotación de cultivos para evitar a incidencia de enfermidades. Por outra, o uso de variedades vexetais máis resistentes, adaptadas ao medio local e con maior variabilidade xenética.
  • Promoven a biodiversidade e evitan a diminución de especies silvestres e auxiliares como as abellas, chaves para a polinización.

Organizacións internacionais como a FAO ou a Unión Europea defenden o impacto na saúde humana dos produtos ecolóxicos. Aínda que os estudos realizados presentan porcentaxes variables, e, a falta de estudos a longo prazo, existen algunhas conclusións comúns.  En xeral, mostran un menor contido de nitratos e menor presencia de residuos pesticidas. Na maioría téñense atopado niveis máis altos de vitamina C e compostos fenólicos.

Son máis caros os alimentos ecolóxicos?

Si comparamos os produtos ecolóxicos con outros, notaremos unha diferencia considerable no prezo. Velaquí algunhas razóns:

  • Desenvolvemento do mercado. En España, líder europeo en produción de alimentos ecolóxicos, o seu consumo está pouco estendido. Noutros países cun maior consumo de produtos ecolóxicos como Alemaña ou Dinamarca, a diferencia de prezo encontrase tan so en torno a un 10 %.
  • Custos ocultos. Os sistemas de cultivo ecolóxico permiten evitar custos ambientais como a contaminación de acuíferos ou a erosión de solos, que están asociados aos cultivos convencionais. Estes custos non figuran no prezo final dos produtos de produción masiva.
  • Custos de persoal. A necesidade de máis persoal para o desenvolvemento da agroecoloxía, tamén inflúen no custo final do produto.
  • Menor volume produtivo. As producións ecolóxicas, ao respectar ó máximo o ciclo natural e non estar modificadas para aumentar rendementos, dan lugar a colleitas máis reducidas.

Non obstante, se consideramos darlle máis valor á alimentación dentro das nosas compras, pola súa relevancia para a nosa saúde e a do planeta, os produtos ecolóxicos son unha boa opción. Non temos por que cambiarnos ao 100% dun día para o outro. Podemos ir incorporando paulatinamente estes alimentos.
Para máis información:

 [:]